Ronja Bech

27 år, Bornholm,

1. pionerhold

Hvorfor valgte du at tage på højskole? Og hvorfor blev det Mayoka Højskole?

Jeg valgte at tage på højskole, fordi jeg var nyuddannet fra universitetet og jobsøgende, og pludselig ramte det mig, at jeg nok er mere fri nu, end jeg nogensinde igen bliver. Så det var lidt nu eller aldrig, at jeg havde chancen for at gøre sådan noget. Jeg tog valget om at tage på højskole, fordi Mayoka var en mulighed. Jeg havde faktisk hverken lyst eller et behov for (endnu) et højskoleophold, før Mayoka dukkede op som en mulighed. Så det var helt sikkert Mayokas rammer og koncept, der gjorde, at jeg tog valget om at tage på højskole.

Hvad har været det mest overraskende ved at gå på højskolen?

Højskolen har været så meget mere, end jeg forventede. Jeg er blevet inspireret på så mange måder. Jeg havde forventet at blive klogere på klima og bæredygtighed, hvilket jeg også er, men oveni det, er der kommet en masse viden om alt muligt andet. Da min uddannelse ikke er indenfor det område, havde jeg ikke forventet, at højskolen ville have indflydelse på min fremtid i forbindelse med job. Men jeg er endt med at blive mega inspireret i forhold til, hvad jeg ønsker mig at arbejde med i fremtiden. Jeg har fået en masse blod på tanden i forhold til at arbejde med kvinder, deres rettigheder og meget mere.

Hvad er det bedste ved Mayoka Højskole?

Der er den bedste kærlige stemning. Kærlighed til hinanden, til Malawi, til naturen, til lokalbefolkningen i området - og lige så meget kærlighed tilbage fra dem. Bare superfed og inspirerende stemning og energi generelt.

Hvordan vil du beskrive fællesskabet på højskolen?

Fællesskabet er supergodt. At vi kun er 20 elever, gør det muligt at lære hinanden rigtig godt at kende og at gøre meget sammen. Derudover er der plads til forskelligheder inden for det fælles, og der er så meget respekt og kærlighed blandt os.

Hvad tager du med dig fra Mayoka Højskole?

Min nye viden om kultur og mennesker, mine nye venskaber, alle de oplevelser, der har givet mig succesfølelser og gjort mig klogere og stærkere, og en masse inspiration til arbejdsliv og livsstil.

Laura Schrøder